فلاپی: سونی چگونه از بازار موبایل فاصله گرفت؟

ده سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، سونی اعلام کرد که ۹۷۵ کارمند خود را در سوئد اخراج کرده است. این تصمیم بخشی از برنامه بازسازی شرکت بود تا بخش موبایل را به سوددهی برساند. این خبر ابتدا توسط نشریه سوئدی 8till5 منتشر شد و سپس Sony Mobile آن را تأیید کرد.
در مجموع، ۵۷۵ کارمند دائمی و ۴۰۰ نیروی قراردادی از بخشهای مختلف از جمله اداری و فنی اخراج شدند. این کاهش نیرو باعث شد که تعداد کارکنان بخش موبایل در شهر لوند سوئد تقریباً به نصف برسد و فقط ۱۲۰۰ نفر باقی بمانند.
این اخراجها بخشی از برنامه گستردهتر سونی برای کاهش هزینهها بود. چند ماه پیش از این اتفاق، سونی اعلام کرده بود که ۲۱۰۰ نفر را در سراسر اروپا و چین اخراج خواهد کرد. همچنین، مدیر بخش شمال غرب اروپا، پیر پرون نیز از شرکت جدا شد.
Sony Mobile که قبلاً در یک سرمایهگذاری مشترک با اریکسون فعالیت میکرد، پس از تصاحب کامل توسط سونی با چالشهای زیادی در بازار موبایل روبهرو شد. این شرکت تلاش کرد با کاهش قیمت گوشیها، فروش بیشتری داشته باشد، اما این استراتژی موفق نبود و سونی در سپتامبر ۲۰۱۴، مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار ضرر در بخش موبایل ثبت کرده بود.
وضعیت فعلی بخش موبایل سونی
امروزه Sony Mobile دیگر بهعنوان یک برند مستقل فعالیت نمیکند و این شرکت تمرکز خود را روی محصولات دیگر مانند پلیاستیشن و سنسورهای دوربین گذاشته است. گوشیهای سری Xperia هنوز هم تولید میشوند، اما سهم بازار آن بسیار کاهش یافته است و سونی رقابت جدیای با برندهای بزرگ مانند سامسونگ و اپل ندارد. در کمال تأسف باید گفت که بازار موبایل برای سونی دیگر اولویت اصلی نیست.
Sony همچنان گوشیهای پرچمدار Xperia را عرضه میکند، اما تمرکز اصلی آن روی فناوریهای دیگر مانند دوربینهای حرفهای و کنسولهای بازی است. و این شرکت بیشتر روی بخشهای سودآورتر تمرکز کرده است.



